۷ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۵۸

مومنی در نشست با استانداران سراسر کشور:

نباید اجازه دهیم پدیده‌های اجتماعی به امور امنیتی تبدیل شوند

نباید اجازه دهیم پدیده‌های اجتماعی به امور امنیتی تبدیل شوند

وزیر کشور گفت: نباید در حوزه مسائل اجتماعی اجازه دهیم که پدیده‌های اجتماعی به امور امنیتی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر مؤمنی وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: در رابطه با مدیریت بحران‌هایی نظیر سیل باید در همه استان‌ها اهتمام ویژه داشته باشیم. همینطور نباید در حوزه مسائل اجتماعی اجازه دهیم که پدیده‌های اجتماعی به امور امنیتی تبدیل شوند. موضوع آسیب‌های اجتماعی نیز در دستور کار استانداران قرار دارد.

وی افزود: مسائل اقتصادی که بخشی از آنها در سطح ملی ایجاد می‌شود نیز در دستور کار استانداران است. نباید تولید کنندگان و کارآفرینان در پیچ و خم مسائل اداری درگیر شوند و باید همه هم و غم یک کارآفرین صرف تولید باشد. برخی از استانداران یک روز از روزهای کاری هفته را به حوزه صنعت و تولید اختصاص دهند.

وزیر کشور تصریح کرد: کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در طول ما نیستند بلکه در عرض ما قرار دارند نباید دغدغه‌ای جز کار اقتصادی داشته باشند. از استانداران می‌خواهم یک روز در هفته را به آنها اختصاص دهند تا مشکلات آنها را بشنوند؛ چه بسا یک کارشناس از قانون برداشتی داشته باشد و استاندار بر اساس اختیارات و تجربه‌ای که دارد بتواند تصور کارشناس مربوطه در امور سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و اشتغال را اصلاح کند.

قوانین حوزه شهری اصلاح می‌شود

مؤمنی به مسائل خدمات شهری و همچنین امور شهری که یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت کشور است پرداخت و گفت: اختیارات در این زمینه متناسب با مسئولیت‌ها نیست، باید در این رابطه نظارت دائم و استفاده حداکثری از اختیارات داشته باشیم. بیشترین مراجعه مردم به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است و من دستوری در این رابطه صادر کردم که قانون در این زمینه اصلاح شود. این یکی از مؤلفه‌های رضایتمندی مردم می‌باشد که حوزه نظام‌مندی داشته باشیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: عدم ثبات مدیریتی در حوزه مدیریت شهری یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم، عزل و استیضاح شهرداران باید بر اساس پیشنهاد شورای شهر باشد اینطور نباشد که ما احکام شوراها را صادر بکنیم و از رسانه‌ها متوجه شویم که آنها عزل شده‌اند. ما نمی‌گوییم که وزیر کشور و یا استانداران شهرداران را انتخاب بکنند اما اینطور نمی‌شود که شورای شهر، شهردار را انتخاب می‌کند و کمتر از ۶ ماه بعد آن را عزل می‌کند.

وزیر کشور بر اجرای دقیق قوانین تاکید کرد و افزود: در حوزه شهری مردم باید بدانند که قوانین درست اجرا می‌شود و نه بر اساس سلیقه افراد. شهر محل آرامش و زندگی مردم است و اینطور نباشد که با تخلف و یا رشوه دادن بتوانند قوانین و مقررات را زیر پا بگذارند. همینطور اینطور نشود که هر شورای شهری بتواند به سرعت قوانین را تغییر دهد. اصلاح قوانین مربوط به حوزه شهری از اولویت‌های دولت چهاردهم است.

مؤمنی در بخشی از سخنانش به موضوع وفاق ملی و همبستگی ملی در انتخاب استانداران پرداخت و گفت: استاندار نماینده عالی دولت، حاکمیت و نظام است و رویه وفاق و همبستگی با استفاده از همه ظرفیت‌ها باید در دستور کار استانداران باشد تا مردم احساس کنند، شرایط زندگی آنها بهتر شده است. این فایده را دارد که به آنها احترام بیشتری گذاشته خواهد شد و در مراجعه به سیستم‌های اداری تغییر محسوس احساس می‌شود و اینطور سرمایه اجتماعی کشور افزایش می‌یابد.

وزیر کشور به برگزاری انتخابات با مشارکت ۵۰ درصد جامعه اشاره کرد و افزود: شرکت کردن ۵۰ درصد دیگر جامعه در انتخابات به عملکرد ما بستگی دارد، تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم موجب می‌شود که سرمایه اجتماعی افزایش یابد و این موجب افزایش مشارکت بیشتر مردم در صحنه‌های آینده خواهد شد. مشارکت مردم یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت ملی ما است. همه با هم تلاش می‌کنیم که با برنامه‌ریزی مناسب و احترام به مردم با توجه به موضوع اقتصاد، تولید و معیشت مردم رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

مؤمنی همچنین دیدار چهره به چهره با مردم و سفرها در داخل استان‌ها توسط استانداران را مفید دانست و ادامه داد: اینکه مردم بدانند پیگیر موضوعات آنها هستیم و به آنها احترام می‌گذاریم برایشان ایجاد رضایتمندی می‌کند. باید تلاش کنیم مشکلات مردم را حل کنیم. سعی می‌کنی ماهی یک بار نشست با استانداران را با حضور مسئولان مختلف وزارتخانه‌ها و دیگر قوا برگزار کنیم. تا موضوعات برای وزرا و مسئولین به درستی تبیین شود و تصمیمات درستی اتخاذ شود.

کد خبر 6271156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha